تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی

فناوری بایوجمی در تصفیه فاضلاب صنعتی و پساب یک نوع روش زیست پالایی تسریع یافته است که با کمک نور خورشید، شکست مواد آلی به مواد ساده را تسریع می بخشد. در این روش از محلول بایوجمی با نام اسیل C10  استفاده می شود که به عنوان تسریع کننده در فعالیت چرخه های زیستی در آب عمل می کنند، استفاده می شود. این فناوری بر پایه یک روش ترکیبی زیست پالایی الکتروشیمیایی بنا نهاده شده است که دارای ۳ المان فتوکاتالیست، الکترولیت (برای انتشار الکترون به الکترون گیرنده ها) و پریبیوتیک (برای تکثیر و تسریع فرآیند بیولوژیکی) است. خصوصیات الکترولیت این محلول ها باعث جداسازی چربی ها و پلانکتونها و ذرات درشت می‌شود.

فناوری بایوجمی قابل بکارگیری و ارتقاء روش های معمول در تصفیه پساب ها وفاضلاب های شهری، صنعتی، کشاورزی و دام داری وهمچنین قابل استفاده در پالایش آب تالاب ها می‌باشد. برای ارتقاء تصفیه خانه‌های مبتنی بر لجن فعال می‌توان از این فناوری استفاده کرد که در اینصورت تشکیل بایوفلاک ها از طریق هسته زایی و جذب الکتریکی ، سریعتر و بهتر شکل می گیرد و باعث تسریع چشمگیر عمل پالایش می گردد.

حذف چربی در سیستم پساب صنعتی و تصفیه فاضلاب صنعتی 

یکی از مواردی که در آب مصرفی در کارخانجات مهم است مسئله وجود ناخالصی در آب و تاثیر ذرات موجود درآب در محصول تولیدی است و با توجه به تخریب دستگاه ها نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر دارد. این ذرات می‌توانند به صورت حل شده یا حل نشده در آب باشند که باعث خوردگی، رسوب در تجهیزات و پایین آمدن کیفیت محصولات شوند. هر چه ناخالصی‌ها غیرمحلول بیشتر باشد امکان جداسازی از آب ساده‌تر می‌شود و امکان جداسازی چربی بیشتر بوده و ذرات اکسیدی سریعتر از سیستم جدا می‌شوند. علاوه بر این با بالا رفتن دما، چربی موجود در سیستم به صورت امولسیون در آمده و حذف آن به راحتی امکان پذیر نیست که هزینه سنگینی بر صنعت داشته و علاوه بر آن هدر رفت آب زیاد است و راندمان کولینگ تاور پایین می‌آید.

در این روش از محلول اسیل C10 جهت جدا سازی چربی موجود در پساب استفاده می‌شود این محلول تنها چربی موجود را جدا کرده و تغییری در میزان  PHو قلیاییت آب موجود ایجاد نمی‌کند لازم به ذکر است این روش بسیار ساده بوده و احتیاج به تجهیزات جانبی زیادی نیست. این ماده با نام تجاری oseal C10 در تصفیه پساب در شرکت های فولادی استفاده می‌شود

تصفیه فاضلاب صنعتی

مشخصات ماده مورد استفاده (Oseal C10)

محصول اسیل  c10یک پلی‌آمفولیت قدرتمند است که لخته‌سازی ذرات سوسپانسیون و امولسیون انجام می‌دهد و جداسازی آن‌ها از محلول حوضچه‌ها به صورت ۳ فازی است به طوریکه چربی در رو و ذرات سوسپانسیون به سرعت ته‌نشین می‌شود. بکارگیری این محصول در اکوسیستم‌های آبی باعث پاکیزگی و پالایش آب و بهبود محیط زیست می‎شود، اگرچه در سیستم بازچرخانی بسته به نوع مصرف و میزان امولسیون چربی و ماند آب، دوز و نوع مصرف متفاوت است.

نحوه عمل و فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی 

این محصول خاصیت لخته‌کنندگی داشته که می‌تواند مواد جامد معلق را از محلول جدا کند همچنین می‌تواند چربی‌ها را از سطح لجن جدا کرده و شرایط را برای تجزیه‌ی آن فراهم کند. بخش ویژه و متمایز‌کننده: لخته سازی منجر به ته‌نشینی می‌شود ولی در این محصول شما بخش چربی را بروی سطح هدایت می‌کنید که در معرض آفتاب منجر به جداسازی می‌شود.

 

مزایای مصرفی Oseal c10

  • کمک به جداسازی سریع چربی‌های امولسیون‌ شده و کمک به سیستم چربی‌گیری از آب
  • تسریع عملیات ته نشینی ذرات معلق در حین لخته‌سازی چربی‌ها به طور همزمان
  • فلوکاسیون ذرات چربی
  • کاهش بهتر دمای آب و افزایش راندمان سیستم بازچرخانی

تصفیه فاضلاب صنعتی  تصفیه پساب صنعتی

اصطلاح “پساب”، مایعات و جامدات منتشر شده توسط آب خانگی، صنعتی یا تجاری و… است که در فعالیت‌های انسان استفاده شده و کیفیت آب را تنزل می‌دهد و به سیستم فاضلاب تخلیه می‌شود. دو دسته‌ی کلی فاضلاب موجود است: فاضلاب‌های خانگی و فاضلاب‌های صنعتی. فاضلاب‌های خانگی عمدتاً از فعالیت‌های خانگی و فاضلاب‌های صنعتی از فرآیند تولید سرچشمه می‌گیرند. تصفیه‌ فاضلاب صنعتی اغلب از خانگی دشوارتر است.

طبقه بندی فرآیندهای تصفیه فاضلاب صنعتی

پساب، قبل از دفع در آب‌ها یا در خشکی، باید تصفیه شود. میزان تصفیه‌ی مورد نیاز، به ویژگی‌های مکان دفع بستگی دارد. پساب را می‌توان به روش‌های مختلف تصفیه کرد. فرآیندهای تصفیه در غالب زیر طبقه بندی می‌شوند:

  1. پیش تصفیه/فیزیکی
  2. تصفیه‌ی اولیه/شیمیایی
  3. تصفیه‌ی ثانویه/بیولوژیکی
  4. تصفیه‌ی نهایی

روش‌های تصفیه‌ی فیزیکی  فاضلاب صنعتی

روش‌های فیزیکی تصفیه‌ی پساب و فاضلاب صنعتی، شامل حذف مواد با استفاده از نیروهای طبیعی مانند جاذبه ، جاذبه‌ی الکتریکی، نیروی‌های وندروال و موانع فیزیکی است. به طور کلی، مکانیسم‌های تصفیه‌ی فیزیکی منجر به تغییر در ساختار شیمیایی مواد نمی‌شوند. در برخی موارد حالت فیزیکی، مانند تبخیر تغییر می‌کند، ولی اغلب باعث تجمع مواد پراکنده می‌شوند، همانطور که در طول فیلتراسیون اتفاق می‌افتد.

روش‌های تصفیه‌ی فیزیکی شامل فرآیندهایی است که در آن هیچ تغییر شیمیایی یا بیولوژیکی قابل توجهی رخ ندهد و فقط از پدیده‌های فیزیکی برای بهبود یا تصفیه‌ی فاضلاب استفاده شود. به عنوان مثال، غربالگری درشت برای حذف اجسام بزرگتر و رسوب (یا شفاف سازی) انجام می‌شود. در فرآیندهای رسوب گذاری، پدیده‌های فیزیکی مربوط به ته نشینی جامدات توسط گرانش عمل می‌کند.

رسوب‌گذاری برای جداسازی مواد جامد در عملیات تصفیه بسیار متداول است و به طور معمول در ابتدا و انتهای عملیات تصفیه استفاده می‌شود. در حالی که رسوب‌گذاری یکی از رایج‌ترین فرآیندهای تصفیه‌ی فیزیکی است که برای دستیابی به تصفیه مورد استفاده قرار می گیرد، یک فرآیند تصفیه‌ی فیزیکی دیگر شامل هوادهی نیز موجود است که معمولاً برای تأمین اکسیژن فاضلاب انجام می‌شود. با این حال،تکنیک‌های فیزیکی دیگری نیز از جمله فیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پساب از محیط فیلتر عبور می‌کند تا مواد جامد از آن جدا شوند. به عنوان مثال می‌توان از فیلترهای شنی برای حذف بیشتر مواد جامد استفاده کرد.

روش‌های تصفیه‌ی شیمیایی فاضلاب صنعتی

روش‌های شیمیایی تصفیه فاضلاب صنعتی برای دو نوع حالت پیشنهاد می‌شود، خواص شیمیایی آلاینده‌ها (تمایل آن‌ها برای انجام واکنش شیمیایی) و خواص شیمیایی محصولات واکنشی که بین آلاینده‌ها و مواد شیمیایی که برای تصفیه استفاده می‌شود، انجام شده، مثل حلالیت ، فراریت و یا سایر خواصی که به عدم توانایی محصول برای حذف سوسپانسیون‌های باقی مانده در آب اشاره دارد. به طور کلی می‌توان از شش فرآیند شیمیایی برای تصفیه‌ی پساب استفاده کرد:

  1. تولید جامدات نامحلول
  2. تولید گاز نامحلول
  3. تولید سوسپانسیون‌های کلوئیدی، به کمک کاهش بار سطحی
  4. تولید یک ماده‌ی تجزیه پذیر بیولوژیکی از یک ماده‌ی غیر تجزیه پذیر
  5. از بین بردن یا غیرفعال کردن عوامل کی‌لیت کننده
  6. تولید ماده‌ای که به راحتی با اکسایش یا کاهش توسط یکی از روش‌های بالا حذف شود

تصفیه‌ی شیمیایی فاضلاب صنعتی  شامل استفاده از واکنش‌های شیمیایی برای ارتقای کیفیت آب است. رایج‌ترین فرآیندهای شیمیایی کلر زنی است. کلر یک ماده‌ی شیمیایی، اکسید کننده قوی ، که برای از بین بردن باکتری‌ها و در نتیجه کاهش سرعت تجزیه‌ی پساب استفاده می‌شود. اکسنده‌ی قوی دیگری که از آن به عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود، ازن است. انعقاد، شامل افزودن یک ماده‌ی شیمیایی، که محصول نهایی را به شکل نامحلول تبدیل و به حذف سوسپانسیون‌ها از پساب کمک می‌کند. فلزات چند ظرفیتی معمولاً به عنوان منعقد کننده‌های شیمیایی در تصفیه‌ی پساب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله ترکیبات حاوی آهن (مثل کلرید فریک یا سولفات آهن) ، زاج (سولفات آلومینیوم) و آهک (توانایی در خنثی سازی)، را می‌توان نام برد. برخی از فرآیندها در واقع ممکن است هم ماهیت فیزیکی و هم شیمیایی داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از کربن فعال برای جذب یا حذف مواد آلی، شامل هر دو فرآیند شیمیایی و فیزیکی می‌شود.

روش‌های تصفیه‌ی بیولوژیکی فاضلاب صنعتی

تصفیه‌ی بیولوژیکی فاضلاب صنعتی، فرآیندی است که طی آن مواد آلی به عنوان غذا توسط باکتری ها و سایر میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شوند. تقریباً هر ماده آلی می‌تواند به عنوان غذا توسط یک یا چند گونه باکتری، قارچ، مژگانی، روتیفرها یا سایر میکروارگانیسم ها مصرف شود. در استفاده‌ی زیاد، مولکول‌های پیچیده‌ی آلی، به طور سیستماتیک شکسته می‌شوند، و مجدداً به عنوان پروتوپلاسم جدید سلول پدید می‌آیند. در سیستم‌های هوازی یا بی هوازی، اکسیژن که به عنوان گیرنده‌ی الکترون عمل می‌کند، به هر دو شکل محلول مولکولی یا آنیون، مانند نیترات و سولفات، مورد نیاز است. در نهایت کاهش مقدار آلاینده‌های آلی و افزایش مقدار میکروارگانیسم‌ها، دی اکسید کربن، آب و سایر محصولات جانبی متابولیسم میکروبی را به همراه دارد. در سیستم های بی هوازی، موادی غیر از اکسیژن به عنوان گیرنده‌ی الکترون عمل می‌کنند.

روش‌های تصفیه‌ی بیولوژیکی با استفاده از میکروارگانیسم‌ها، عمدتا باکتری‌ها، در تجزیه‌ی بیوشیمیایی پساب به محصولات نهایی پایدار کمک می‌کند. میکروارگانیسم‌ها و همچنین لجن‌های بیشتری تشکیل شده و ضایعات به دی اکسید کربن ، آب و سایر محصولات نهایی تبدیل می‌شود. به طور کلی، روش‌های تصفیه‌ی بیولوژیکی را می‌توان بر اساس در دسترس بودن اکسیژن محلول به دو روش هوازی و بی هوازی تقسیم کرد. پس مواد جامد از پساب حذف، و مابقی مواد تخلیه می‌شوند تا آب عاری از مواد جامد ملموس شود. در درجه‌ی اول مواد آلی حذف می‌شوند که ممکن است شامل مواد معدنی نیز شود. تصفیه‌ی جامدات و مایعات که به صورت لجن در آمده‌اند نیز باید انجام شود. در آخر، تصفیه برای کنترل بو، به تاخیر انداختن فعالیت بیولوژیکی یا از بین بردن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

بیشتر بخوانید

سپتامبر 15, 2021
مراحل تصفیه پساب

مراحل فرآیند تصفیه پساب و فاضلاب

فرآیند به معنای یک سری اقدامات یا تغییرات است. تاسیسات تصفیه، شامل فرآیندهای متعددی است که با ترکیب به اهداف خاصی در […]
سپتامبر 6, 2021
حذف مواد آلی از جملهfog از پساب صنعتی

حذف مواد آلی از جملهfog از پساب صنعتی

مقدمه مشکلات ناشی از  وجود FOG (چربی، روغن و گریس) در پساب و فاضلاب ها و همچنین ورود این مواد به سیستم […]
فارسی